شیخ نجیب الدین رضا تبریزی اصفهانی از اقطاب سلسله ذهبیه در قرن یازدهم ه.ق است. در قرن یازدهم بازار فساد اجتماعی چنان رایج بود که کسی خریدار سیر و سلوک نبود .اگر چراغی به نام سیر و سلوک روشن میشد غالباً دکان تزویر و مردم فریبی بود. از این جهت مردان صاحب درد همچون شیخ نجیب ، درگوشه و کنار مشعل فقر محمدی و ولایت مرتضوی را با همه دربدری و غربت فروزان نگه داشتند.
هدف از این پژوهش بررسی و کندوکاو موسیقی و شعر و پیوند عمیق این دو ،و بررسی موسیقی درونی ، موسیقی بیرونی و نمود آنها در اشعار شیخ نجیب الدین تبریزی، شاعر عارف قرن یازدهم ، با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- بسامدی و نشان دادن این مسا له است که ،موسیقی بیرونی و درونی تا چه میزان بر نظم آهنگ شعر او تأثیر گذاشته؟ و اینکه شیخ نجیب چگونه با بهره گیری از جناس ، صناعات لفظی و بخصوص تکرار و انواع آن که پایه اصلی موسیقی درونی است،و کاربرد اوزان و بحور عروضی در موسیقی بیرونی ، درک و فهم شعرش را القا نموده است. تحقیق حاضر نشان دهنده این مهم است که شاعر ، با اشراف بر میزان تاثیرگذاری لحن و آهنگ موسیقی بر عواطف و روحیات خواننده و شنونده ،سعی کرده است با استفاده از فنون متنوعی از قبیل انواع موسیقی ،بهره گیری از ذخیره واژگان ذهنیِ پرنغز، ایجاد تناسب مابین کلمات و تکرار ، روح و جان مخاطب خود را تحت تاثیر خود قرار دهد.
علی زاده اقدم, احمد, & اکرمی, میرجلیل. (1403). مولفه های زبانی در اشعار شیخ نجیب الدین تبریزی. مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1(3), 128-142. doi: 10.30466/jispll.2025.55787.1023
MLA
احمد علی زاده اقدم; میرجلیل اکرمی. "مولفه های زبانی در اشعار شیخ نجیب الدین تبریزی", مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1, 3, 1403, 128-142. doi: 10.30466/jispll.2025.55787.1023
HARVARD
علی زاده اقدم, احمد, اکرمی, میرجلیل. (1403). 'مولفه های زبانی در اشعار شیخ نجیب الدین تبریزی', مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1(3), pp. 128-142. doi: 10.30466/jispll.2025.55787.1023
VANCOUVER
علی زاده اقدم, احمد, اکرمی, میرجلیل. مولفه های زبانی در اشعار شیخ نجیب الدین تبریزی. مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1403; 1(3): 128-142. doi: 10.30466/jispll.2025.55787.1023