نظریهپردازی و مدلسازی آموزش زبان فارسی شیوهای علمی برای آسیبشناسی وضعیت موجود و استخراج نظریه و مدل برای ترسیم وضعیت مطلوب است. این رویکرد میتواند الگوها، روشها و مهارتهای آزفا را در مراکز و گروههای آموزشی توصیف و تحلیل نماید و موارد موفق را شناسایی کرده و بین گرایشهای مختلف آن درک مشترک ایجاد کند. جامعۀ آماری مراکز آزفا در ایران و خارج از ایران است و حجم نمونه با روش خوشهسازی انجام میگیرد. مبانی نظری آن نظریههای مختلف آموزش زبان است و پیشینه آزفا در مراکز مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرد. دامنۀ پژوهش شامل الگوها، روشها و مهارتهای تدریس، ارزشیابی، سنجش وآزمونسازی، طراحی آموزشی، سناریوهای تدریس و الگوها و سبکهای مختلف مدیریت کلاس است. روش پژوهش ترکیبی است؛ ابتدا از روش روایتپژوهی و پدیدارشناسی برای گردآوری دادهها استفاده میشود و سپس بر اساس نظریۀ دادهبنیاد غربالگری میشود. سپس نظریه متناسب با رویکرد قیاسیاستقرائی تدوین میشود و در پایان مدلی متناسب بر اساس یافتهها ترسیم میگیرد. این پژوهش میتواند نقاط ضعف و قوت وضعیت موجود آزفا را ترسیم کند و برای وضعیت مطلوب آن مدلی علمی ارایه کند. نوآوری این پژوهش در آن است که میتواند مبنایی برای تدریس و آزمونسازی آزفا و طراحی و تدوین کتابهای درسی آن گردد.
Mohammad, محمد. (1403). نظریهپردازی و مدلسازی برای آموزش زبان فارسی (آزفا): با رویکرد پژوهش کیفی. مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1(3), 43-60. doi: 10.30466/jispll.2025.55612.1008
MLA
محمد Mohammad. "نظریهپردازی و مدلسازی برای آموزش زبان فارسی (آزفا): با رویکرد پژوهش کیفی", مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1, 3, 1403, 43-60. doi: 10.30466/jispll.2025.55612.1008
HARVARD
Mohammad, محمد. (1403). 'نظریهپردازی و مدلسازی برای آموزش زبان فارسی (آزفا): با رویکرد پژوهش کیفی', مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1(3), pp. 43-60. doi: 10.30466/jispll.2025.55612.1008
VANCOUVER
Mohammad, محمد. نظریهپردازی و مدلسازی برای آموزش زبان فارسی (آزفا): با رویکرد پژوهش کیفی. مطالعات میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی, 1403; 1(3): 43-60. doi: 10.30466/jispll.2025.55612.1008